Utdanning i Kunstig Intelligens – Fra visjon til verdi

Fagskulen Vestland, i samarbeid med Nordland fagskole, lanserer en ny utdanning rettet mot fremtidens arbeidsmarked: Kunstig intelligens i praksis – fra visjon til nytteverdi

Påmelding

Illustrasjon av en robot som studerer.  - Klikk for stort bilde

Målet er å gi deltakerne verktøyene de trenger for å anvende kunstig intelligens (KI) i praksis og skape konkret verdi i ulike bransjer.

- Kunstig intelligens er mer enn en teknologisk nyvinning; det er en drivkraft for endring, sier prorektor Eilert Årseth ved Fagskulen Vestland, og legger til:

- For å utnytte KI fullt ut, må vi forstå mer enn teknologien. Vi må kombinere kreativitet, innovasjon og læring for å skape løsninger som gir konkurransefortrinn.

Utdanningen, utviklet i samarbeid med Fagskolen Vestland og Nordland fagskole, setter søkelys på praktisk bruk av KI, rettet mot de som ønsker å ligge i forkant av teknologiutviklingen. Hans Gunnar Hansen, faglig ansvarlig for elkraftutdanninga ved Nordland fagskole, understreker betydningen av tverrfaglig samarbeid i utviklingen av fremtidens teknologi.

- KI åpner for nye muligheter innen effektivisering, forbedring og innovasjon. Kreativitet og evnen til å utfordre etablerte tankesett er like viktig som teknologien selv, sier han.

Praktisk og fleksibel utdanning

Utdanningen, som gir 5 studiepoeng, er tilpasset yrkesaktive. Den er nettbasert med én fysisk samling, og gir deltakerne mulighet til å studere når det passer dem. Gjennom praktiske oppgaver utvikles KI-løsninger som er relevante for den enkeltes arbeidsplass. I Hadsel vil kurset gå fra oktober til januar 2025.

Faglig ansvarlige: lektor Vidar Luth-Hanssen og professor Arild Raaheim.

Påmelding