Fikk drømmejobben etter 2-årig nett- og samlingsbasert studie: – Peis på!

Nordland fagskole tilbyr flere studier innen reiseliv og turistnæring – en næring som i er i sterk vekst, og trenger kompetanse.

Portrettbilde av Ann-hege Lund - Klikk for stort bildeAnn-Hege Lund Visit Narvik

Ann-Hege Lund har jobbet innen reiseliv og turistnæring hele sitt voksne liv, hos blant annet Narvikfjellet og Hurtigruten. Hun har også jobbet i Futurum, Narvik kommunes næringsselskap. Derfor falt det seg helt naturlig å søke da på studiet Opplevelsesbasert Reiseliv, hos Nordland fagskole, kom til Narvik.

– Jeg var ansvarlig for blant annet reiselivsutvikling hos Futurum, og gjennom jobben var jeg i dialog med fagskolen om å få studiet på plass her. Så jeg valgte å faktisk ta utdanningen etter å ha jobbet med å få den til Narvik, sier Ann-Hege.

Med mye praktisk erfaring fra arbeid i felt, virket det interessant å få teoretisk påfyll å henge de praksisknaggene på, samt tilegne seg bredere kompetanse innen fagfeltet, forteller hun videre.

Det to-årige studiet er nett- og samlingsbasert, og Ann Hege studerte ved siden av sin daglige jobb.

–  Arbeidsgiver ga rom for å ta utdanning, men det ble likevel et par hektiske år.

Likevel beskriver hun studiet som artig og lærerikt, og understreker at det fullt mulig å kombinere jobb og utdannelse. Medelevene opplevde hun som svært motiverte, fra både reiselivsnæringen og andre bakgrunner.

Visit Narvik

Etter studiet var det en ledig stilling som prosjektleder i Visit Narvik, som Ann-Hege valgte å søke på.

–  Kompetansen som kom gjennom studiet var altfor relevant, jeg kjente at tiden var moden for å jobbe utelukkende med reiseliv – og jeg følte meg som en veldig sterk kandidat.

Hun endte opp med å få stillingen hos Visit Narvik, hvor Ann-Hege nå har jobbet i to og et halvt år.

–  Det er ikke sikkert jeg hadde søkt om jeg ikke hadde tatt utdanningen. Det øker mulighetene i arbeidslivet, og kan gi andre roller og mer ansvar.

Og det er akkurat det Ann-Hege har fått i sin nye jobb.

–  Her har jeg et overordnet ansvar for utvikling av destinasjonen – bærekraftig utvikling. Og studiet var rettet til å tilegne seg mange egenskaper og kompetanse i den retningen.

Utenom den faglige veksten, har Ann-Hege også kjent en utvikling på det personlige planet.

–  Jeg har fått økt selvtillit, bedre kommunikasjonsevner, og bedre tro på at det jeg sier er riktig. Det har nok blitt synlig også, da jeg nå blir hentet inn til å holde foredrag om reiseliv og annet.

Kompetanse

Hege Ragni Haugerud, avdelingsleder hos Nordland fagskole ved avdeling Opplevelsesbasert Reiseliv, blir glad når hun hører Ann-Heges opplevelse av kurset.

Haugerud understreker viktigheten av å tilføre kompetanse til reiselivsnæringen.

–  Økt kompetanse fører også til økt omsetning – i dag er det mangel på kompetanse hos 7 av 10 bedrifter i reiselivsnæringen.

Dette i en næring som er i sterk vekst i regionen.

–  Sommeren nå var over all forventning, og Nordland som vinterdestinasjon blir mer og mer populært. Vi ser en økning hele året, og fremover vil det bli stadig større behov for kompetente medarbeidere.

Hun håper nå at næringen selv ser nytte i å ansette folk med faglig kompetanse, og at de også kan sende ansatte til studiet.

Haugerud lister opp flere interessante studieretninger innen reiseliv hos Nordland fagskole, som alle er nett- og samlingsbaserte:

Reiseliv og opplevelser, Bærekraftige matopplevelser, og Bærekraftige campingplasser – utvikling og drift.

–  Sistnevnte er det første studiet rettet mot campingnæringen, hvor vi ser et generasjonsskifte med nyskaping – da flere yngre nå kommer seg inn i næringen.

Ann-Hege Lund har en tydelig oppfordring til alle som vurderer å søke;

–  Jeg ville sagt på godt nordnorsk – peis på! Det er alltid bedre å hoppe på noe, enn å angre på noe du ikke har gjort. Det er en næring i vekst, og vi trenger kompetanse. Det er egentlig ingenting å lure på!