Akvakultur

I mai inviterte Nordland fagskole havbruksnæringa til innspillsmøte i Bodø.

- Det var et godt møte, med et kunnskapsmessig bredt utvalg av deltakere, sier John Andreas Ness, utviklingsleder ved Nordland fagskole.

En person i arbeidsklær står lent mot en mære. Vi ser en båt i bakbrunnen. - Klikk for stort bilde Nordlaks Deadline

Nordland fagskole ønsker å starte opp utdanning innen akvakultur.

- Innspillsmøter er veldig viktige i arbeidet med å ta fram utdanninger som arbeidslivet og samfunnet har behov for. Så langt undersøker vi hvilke kompetansebehov næringa har, og hvordan et slikt utdanningstilbud kan legges opp, sier Ness.

Nordland Fagskole er en institusjon i vekst. Skolen tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning, og jobber nå med å utvikle nye studietilbud som er basert på behov i arbeidslivet. Vi ser på mulighetene for å starte havbruksutdanning inn mot sjø- og landbasert oppdrett. God fiskevelferd, samt vekst og utvikling innenfor naturens tålegrenser står i fokus.

Til høsten vil Nordland fagskole arrangere innspillmøte for havbruksnæringa i nordre del av Nordland og Troms.