Regjeringen satser tungt på fagskoleutdanningene, noe som gjenspeiles i årets rekordstore tildeling av 76,7 millioner kroner til 18 fagskoler over hele landet. Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel poengterte under arrangementet at målet er å øke kvaliteten i undervisningen, bedre læringen for studentene, og sørge for at utdanningene blir enda mer relevante for arbeidslivet. Han understreket viktigheten av fagskolenes rolle:
- Vi lever i en tid hvor fagskolene har vind i seilene, med en dobling av studenter siden 2017. For å møte samfunnets utfordringer, som grønn omstilling, digitalisering, eldrebølgen og behovet for livslang læring, er vi helt avhengige av fagskolene, fastslo han.
Satsningen på fagskolene kommer som svar på behovet for flere kvalifiserte arbeidstakere, spesielt innen helse- og oppvekstfag, hvor etterspørselen er stor. Med fem hundre nye studieplasser og økte midler til utstyr og digital teknologi, signaliserer regjeringen at fagskolene er en viktig brikke i Norges utdanningssystem.
NOKUT
Kristin Vinje, administrerende direktør i NOKUT, er fornøyd med NOKUT sin innsats med Studiebarometeret. Ansvaret overføres nå til HKdir. Hun fremhevet at til tross for at studentmassen har økt betydelig siden 2017, er det mange fornøyde studenter, noe som indikerer at fagskolene gjør en god jobb. Hun oppfordret også næringslivet til å engasjere seg mer i fagskoleutdanning, da de har stor nytte av kompetansen fagskolene leverer.
- Det er en vinn-vinn situasjon, uttalte Vinje.
Studentene
Thea Tunes, leder for Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF), poengterte at studentene bruker betydelig mindre tid på studier enn på jobb, noe hun knyttet til studentenes økonomiske situasjon. Tunes understreket også at lærernes digitale kompetanse har bedret seg, noe som er viktig for studentenes læringsopplevelse.
Studiebarometeret viser at tilfredsheten blant fagskolestudenter er høy, med positiv utvikling etter pandemien. Hele 60 % av studentene rapporterer nå at de bruker kunstig intelligens i studiearbeidet, noe som illustrerer hvordan teknologien integreres i utdanningene. Samtidig fremheves det at bruken av digitale verktøy har blitt bedre, spesielt når det gjelder lærernes kompetanse på dette området.
Rektor
Rektor Tage Lie Karlsen ved Nordland Fagskole understreket betydningen av kontinuerlig kvalitetsutvikling.
- Vi jobber systematisk med å kvalitetssikre alle våre tilbud, enten de er heltid, deltid eller nettbaserte, forklarte Karlsen. Han la til at fagskolen har en desentralisert struktur der avdelingene arbeider med utfordringer fortløpende og tilpasser arbeidet etter studentenes tilbakemeldinger fra interne undersøkelser som gjennomføres etter samlingene.
Videre påpekte Karlsen viktigheten av studentmedvirkning gjennom lokale studentråd og representanter i fagskolens styre.
- Å få flere studenter til å delta i beslutningsprosesser er viktig, men kan være vanskelig å få til i en travel studiehverdag, avsluttet Karlsen.
Nordland Fagskole har studiesteder mange steder i Nordland og spiller en sentral rolle i regionens kompetanseutvikling. Skolen tilbyr et bredt spekter av utdanninger, fra helse og omsorg til maritime fag, og utvikler studietilbud som skal møte arbeidslivets kompetansebehov.
Innsats
Selv om det er mye positivt å hente fra årets undersøkelse, er det fortsatt utfordringer som må tas på alvor. Ministeren understreket viktigheten av at institusjonene krever innsats fra studentene:
- Vi hører på studentene, men det er ikke fasiten, sa han.
- Institusjonenes jobb er også å kreve innsats fra studentene slik at de kommer seg gjennom studiet på en god måte, avsluttet Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel.
Lanseringen av Studiebarometeret 2024 ble streamet av personell fra Teknisk medieproduksjon ved Nordland fagskole.